ورود به چت روم
چت روم جوانان و نوجوانان ویژه دهه 70 و 80
ساخت وبلاگ جدید
ساخت وبلاگ جدید و حرفه ای در چند ثانیه

نتایج جستجو برای عبارت :

سیراجمالى فلسفه در یونان بعد از ارسطو

یعنی خوندن این بخش آخر عذاب الهی. فلسفه بعد از ارسطو. اصلا چرت میگن. خلاصه که حال نمیکنم باهاش فقط میخونم. ارسطو عوضش به نظرم جذاب ترین بخشش بود. با این وضعی که میبینما فکر نکنم تموم بشه اما من تا شب میشینم پاش بلکه زودتر خلاص شم :دی  فکر کنم ۱۵ روزه دارم این کتابو میخونم چه خبره بابا. اما خدایی کتاب پر محتوایی بود اولش فکر نمیکردم از پسش بر بیام اما تونستم حالا فکر کن نزدیک کنکورم دوبتره باید بخونمش :دی چون الان فقط خوندم حفظ نکردم. من میگم بیا ی
 
برای دیدن بیوگرافی ارسطو خوش رزم کلیک کنید
 
robeka.ir ارسطو خوش رزم ارسطو خوش رزم بیوگرافی اینستاگرام ارسطو خوش رزم بازیگران مرد ایرانی بهروز خوش رزم بیوگرافی ارسطو خوش رزم روبکا عکس ارسطو خوش رزم عکس بازیگران عکس های ارسطو خوش رزم عکس های اینستاگرام ارسطو خوش رزم عکسهای ارسطو خوش رزم فیلم های ارسطو خوش رزم مصاحبه ارسطو خوش رزم
به گواه متون تاریخی، ارسطو، فیلسوف شهیر یونانی، نخستین کسی است که بین قانون اساسی و قوانین عادی تفاوت قائل شده. وی قانون اساسی را تبیین کنندهٔ «جایگاه دستگاه‌های دولتی» می‌داند. آثار مشهور ارسطو مانند «قانون اساسی آتن» و «اخلاق» به بررسی قانون‌های اساسی آن دوره به ویژه قانون اساسی دولت-شهرهای آتن، اسپارت و کارتاژ می‌پردازد.ارسطو در این آثار خوبی‌ها و بدی‌های هریک از قانون‌ها را مشخص می‌سازد و نتیجه‌گیری می‌کند که بهترین قانون اساس
با سلام و احترام
در اسفندماه ۱۳۹۷ و فروردین ۱۳۹۸ فایل های پانزده جلسه فلسفه زیست شناسی بر روی کانال فلسفه تحلیلی و فلسفه علم قرار گرفت. با مراجعه به این کانال تلگرامی که آدرس آن در بالای همین وبلاگ هست می توانید فایل های را با پیگیری #فلسفه_زیست_شناسی پیدا کنید.
از دیروز هم بارگذاری فایل های فلسفه دین آغاز شده است و با پیگیری #فلسفه_دین هم می توانید این فایل ها بیابید.
هدف ما ترویج بهتر و ساده تر علم و عمومی کردن آن در جامعه ایران است.
با احترام
علم و دانش همان مقولاتی است که منتج به نتیجه می شود، کلر(color) به اضافه سدیم می شود نمک طعام...یا دو به اضافه دو می شود چهار... اما فلسفه و حکمت که از ضروریات علم محسوب می شود لزوما منتج به نتیجه نمی شود، شما از دانشجویان و اساتید فلسفه بخواهید در مورد موضوعی بحث کنند متوجه می شوید که صحبتهایشان در نهایت ممکن است منتج به نتیجه مطلوب نشود، اما این به معنای این نیست که فلسفه به درد نمی خورد بلکه کاملا بر عکس فلسفه یکی از ضروریات علم محسوب می شود، منت
منِ استعلائی [transcendental I]
درباره «من» یا «نفس،» از دوره یونان تاکنون، در مکاتب مختلف فلسفی، سخن به میان آمده است. افلاطون و ارسطو هر یک به معنایی قائل به تجرد نفس بودند. در فلسفه‌ی جدید، دکارت، در قرن هفدهم، قائل به سه جوهر شد، که یکی از آنها نفس است، یعنی نفس دارای وجود مستقل است. اهمیت نفس در فلسفه‌ی دکارت به اندازه‌ای است که دو جوهر دیگر، یعنی خدا و جسم، در مقام اثبات، از دل آن برون می‌آیند. در قرن هجدهم، هیوم (1776-1711م.) وجود جوهری «من» را به چ
آغاز فلسفه، هانس گئورگ گادامر، ترجمه عزت الله فولادوند، نشر هرمس، ص 11
«سر و کار ما اینجا با آغاز فلسفه است ولی فلسفه واقعا چیست؟ افلاطون تاکید مصنوعی و قطعا نامتعارف بر واژه «فلسفه» گذاشت. به نظر او فلسفه چیزی جز تلاش برای رسیدن به فرزانگی و حقیقت نبود؛ فلسفه صرفا تلاش در پی معرفت بود، نه مالکیت آن. این عقیده با کاربرد متداول اصطلاح «فلسفه» و «فیلسوف» مطابقت نداشت. «فیلسوف معمولا به معنای کسی مستغرق در مراقبه نظری بود و بنابر این مردی بود م
مطابق فلسفه اجتماعی مدرن "هرکی خوشتیپه هرزه نیست"
بعد اونوخت هرکی ریش داره و پیرهن ساده پوشیده "اختلاسگر پدرسوخته خشک مذهب" محسوب میشه
به همین سادگی فلسفه از یافتن "چرایی" هر چیزی تبدیل میشه به فلسفه دادن توجیه به هرچیزی.
مثل مفهوم عدالت که "قرار گرفتن هر چیز درجای درست خود" تبدیل میشه به "قرارگرفتن هرچیزی در آنجایی که من صلاح میدانم"
کتاب تاریخ فلسفه جلد یکم یونان و روم، نوشتهٔ فردریک چارلز کاپلستون ، ترجمهٔ سید جلال الدین مجتبوی، نشر علمی فرهنگی. 
خب معلومه که راجع به چیه! درسته تاریخ فلسفه رو خوندم با کتابای دیگه اما فکر کنم این کامل تر نوشته بازم نمیدونم ذوق دارم برای شروع کردنش. شاید هنوز مطمئن نباشم که فلسفه میرم یا فلسفه هنر ولی در هر صورت منابع یکینو منم دلم نمیخواد تنبلی کنم دلم میخواد یاد بگیرمو تلاش کنم. فکر کن یه عالمه چیز جدید بفهمی -^___^- همین بریم شروع کنیم. مج
...کسی که مثلا کتاب اسفار ملاصدرا یا شفای ابوعلی را تحصیل کرده،یک فیلسوف اسلامی است؛اما کسی که نهج البلاغه علی(ع)را میشناسد اسلام شناس است.
اشعار شعرای جاهلیت عرب در مدارس اسلام به عنوان متن ادبی تدریس میشود ونهج البلاغه هرگز به هیچ عنوان!
فلسفه ی یونانی ها و منطق ارسطو برنامه درسی بود و تفسیر قرآن نه!
سیره پیغمبر اسلام و شرح حال و افکار و شیوه زندگی و مبارزات ائمه مطرح نیست و اگر هم استثنائا چند نفری به خواست فردی خود تحقیق کنند،علم اصلی حساب
پاورپوینت حکمت مشاء فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: PPTXتعداد صفحات: 17حجم فایل: 321قیمت: 14900 تومانبخشی از متن:توضیحات:فایل پاورپوینت حکمت مشاء(فلسفه مشاء)، در حجم 17 اسلاید قابل ویرایش جهت ارائه کلاسی.بخشی از متن:در سنت فلسفه اسلامی چنین رایج است که حکمت را به لحاظ روش به سه گونه تقسیم می کنند:الف: حکمت مشاءب: حکمت اشراقج: حکمت متعالیهکه هر یک از این سه نوع حکمت دارای سردمدارانی است که به ترتیب افراد شاخص آن عبارتند از: ابو علی سینا که او ر
 
فلسفه مورچه ها به نیت 4 فصل دارای 4 قسمت است:
* اولین بخش آن این است:
"مورچه ها هرگز تسلیم نمی شوند"
فلسفه خوبی است، اگر آنها به سمتی پیش بروند و شما سعی کنید متوقف شان کنید به دنبال راه دیگری می گردند . بالا می روند، پایین می روند، دور می زنند.
آنها به جستجوی خود برای یافتن راه دیگر ادامه می دهند.
 
 
ادامه مطلب
ارسطو در واقع یکی از انعطاف پذیر ترین و بی تعصب ترین فلاسفه بوده که فلسفه را کوششی متوقف نشدنی و مداوم برای رسیدگی به همهٔ پیچیدگی های تجربه های انسانی تلقی میکرده و هرگز از پا نمینشسته و همیشه در جستجوی این بوده که بلکه باز هم راههای بهتر برای کنجانیدن آن پیچیدگی ها در افکارش پیدا کند. 
کتاب فلاسفهٔ بزرگ آشنایی با فلسفهٔ غرب ، براین مگی، عزت الله فولادوند ، نشر خوارزمی
مثلا چی میشد من یکی بودم مثل ارسطو. شایدم بشم کسی چمیدونه! 
تا الان داشتم
در این وبلاگ هم از معتقدین به فلسفه و عرفان مطلب میذارم هم از مخالفین فلسفه و عرفان. قضاوت با شما.
البته خودم موافق فلسفه و عرفان هستم.
از شخصیت ها و اعتقادات متفاوت مطلب میذارم. شما سعی کنید با تحقیق و دقت حق رو انتخاب کنید.
در ضمن اگر نظری و پیشنهادی و انتقادی نسبت به سایت دارید و مطلب خاصی رو میخواید که در وبلاگ نیست حتما لطف کنید بگید.
توی وقتهای بیکاریم
پایتخت 3 و 4 رو گاهی نگاه میکنم
دید همه شون و مخصوصا ارسطو و رحمت رو به زندگی خیلی دوست دارم.
دیپلم هم ندارن ولی خیلی وقتها میبینی بهتر از من و امثال من زندگی میکنن. دقت کنین منظورم این نیست که تحصیلات زندگی بهتر میاره
میگم اینها با همین وضع زندگی میکنن و خوشحال هم هستن،
یه بار خونه شون میره هوا
یه بار میفتن از هواپیما
یه بار اقاهه وسط عروسی میفته توی زیرزمین و همه باهاش میرن پایین
اون حس تلاششون
و اون حس توکلشون
و اون حس خوبش
مصطفی ملکیان از چهره‌های سرشناس روشنفکری، مدتی
است که در کنار درس اخلاق و معنویت  طرح مخالفت با ایران را ریخته است و سخنانی می‌پراکند که آشکارا نادرستند. البته بر ملکیان حرجی نیست چرا که او نیز در
راه مولای خود، جلال الدبن بلخی، قدم میگذارد و جهان وطن است و برایش سهل است که از بلخی به رومی تغییر کند. اما برماست که سخنان ایشان را بشکافیم و
نادرست  را از درست بازیابیم. ملکیان در
مناظره‌ای پیرامون مفهوم ملیت ایرادهایی کرده است که قابل تامل ان
جزوه فلسفه و منطق
دانلود جزوه فلسفه و منطق، در قالب فایل pdf و در 237 صفحه، بصورت تایپ شده و منظم. بهترین و روانترین جزوه فلسفه و منطق، ویژه دانش آموزان و داوطلبان کنکور. با مطالعه این جزوه و استفاده از تکنیکیها و روشهای ذکر شده به سادگی درس فلسفه و منطق را قورت دهید!
جزوه فلسفه و منطق
دانلود جزوه فلسفه و منطق، در قالب فایل pdf و در 237 صفحه، بصورت تایپ شده و منظم. بهترین و روانترین جزوه فلسفه و منطق، ویژه دانش آموزان و داوطلبان کنکور. با مطالعه این جزوه و استفاده از تکنیکیها و روشهای ذکر شده به سادگی درس فلسفه و منطق را قورت دهید!
این مسئله (که هدف فلسفه چیست) از دیرباز درگیرى ذهنى
برخى فلاسفه بوده و باعث شده رویکردشان در فلسفه را به کلّى تغییر دهند. نخستین
کسى که به طور جدی به این مسئله اندیشید، سقراط بود. سقراط تأکید داشت که ما را با
"جهان شناسی" کاری نیست. این که جهان به چه شکل است، علت اولیه جهان
چیست، اشیا در جهان چه ربطی و چه وضع و نسبتی با هم دارند و ماهیات اشیا چگونه
است، به ما ربطی ندارد و دانستن شان هیچ سودی به حال ما ندارد، آنچه اهمیت دارد
خود ماییم؛ باید تمام هم
پراگماتیسم فلسفه ای است که اول بار در آمریکا پدید آمد و در تفکر و حیات عقلی این سرزمین تاثیر زیادی بر جای گذاشت. این فلسفه در اواخر قرن نوزدهم با متفکرانی نظیر ویلیام جیمز و جان دیویی به ظهور رسید. به نظر این متفکران، پراگماتیسم انقلابی است علیه ایده آلیسم و کاوشهای عقلی محض که هیچ فایده ای برای انسان ندارد. در حالی که این فلسفه، روشی است درحل مسائل عقلی که می تواند در سیر ترقی انسان بسیار سودمند باشد (گوتک، 1384).
ادامه مطلب
«اگر زندگی ما معنایی داشته باشد، این معنا همان چیزی است که ما به آن داده‌ایم، نه چیزی که حاضر و آماده در اختیار ما قرار گرفته باشد.» تری ایگلتون
کتاب "فلسفه و معنای زندگی" از محمد آزاده از دیدگاه چند فیلسوف معنای زندگی را با زبان شیرین و ساده روایت می کند. این کتاب هم لذت بخش و هم آگاهی بخش است و  ما را به اندیشیدن درباره معنای زندگی فرا می خواند.
 چاپ دوم ین کتاب خواندنی دارای سیزده فصل می باشد.
 بخش اول کتاب دربردانده مقاله ای است برگرفته از
برعکس غربی ها اینکه میدونم هستی مملو از رازه بهم آرامش میده. فکر کردن به امر نامتعین چیزی که نمیشه اندازش گرفت و ریختش تو قالب آرومم میکنه . فک کنم اگه  همین از روحیه شرقی بهم به ارث رسیده باشه کافیه ... انگار راز ها ناموسِ جهان باشند... و جهان در برابر هرجایی شدن و دانستنی شدن اون ها غیرت بخرج بده !
مثلا ارسطو تا قبل نوشتن متافیزیک هر چی خواست( مثلا منطق بنا کرد و ...) جهان باهاش راه اومد و حرف هاش و طبقه بندی هاش هنوز بعد 3000 سال ارزش دارن اما وقتی ب
بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است- فلسفه
چیست-؟؟ نیم نگاهی به کتاب فلسفه فرانسه درقرن بیستم- مقدمه از نویسنده کتاب اقای
اریک متی یوز-ایشان بیان مکند فیلسوف درچهارچوب 
مواضع ملی—فرهنگی- تاریخی وغیره انهم بانگاه فردی فلسفه رابوجود میاورد پس
اینهمه حملات به فلسفه اسلامی ایران چه معنا میدهد؟؟ وهربرداشت سنتی از فلسفه
عنصری از حقیقت وجود دارد سئوال این است که درک این حقیق از غیر حقیقت شخصی است
یانکه اصول متقنی دارد- مانند ریاضیات- این اصو
دیشب توی یکی از این عیددیدنی‌ها، یکی از اون اقوام بدسابقه که چندین جلد از کتاب‌هام ُ برده و نیاورده می‌خواست به قفسه‌ی کتاب‌های فلسفه‌م دست‌یازد، ولی به طور باورنکردنی‌ای تونستم بحث ُ به مهجور موندن فلسفه‌ی پیشرفته‌ی ملاصدرا و جفای تاریخ به اون برسونم و بعد موضوع رو عوض کنم؛ سپس از کنار فرد مورد نظر بلند شدم، تا چند کتاب نازنین دیگه راهی ناکجاآباد نشن.
#خلاصه_کتاب:  تولید علم و علوم انسانی 
از دکتر #ابراهیم_فیاض
بخش سوم: مردم شناسی دینی فلسفه
فلسفه = دانشی بشری = تنشیم کننده دیگر دانش‌های بشر —» روش = منطق
فلسفه = محتوا / منطق = صورت —» نسبت فلسفه به بقیقه علوم بشری = نسبت منطق با فلسفه
دانش‌های بشری = محتوا / فلسفه صورت
مذهب —» جهان پدیداری (جهان‌بینی) —» تولید معنا
معنا در ذهن = تولید مفهوم —» چهارچوب بندی مفاهیم با فلسفه
—» فسلفه تابعی از دین / تنظبم کننده دین و دیگر دانش‌ها

تنظیم مذهب / دا
Ubiquitous learning and massive communication in MOOCs: Revisiting the role of teaching as a praxis
Saeid Zarghami-Hamrah & Marc J. de Vries
مقاله سعید ضرغامی، عضو هیأت علمی گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی و مارک دفریس، استاد فلسفه علم و فناوری دانشگاه دلفت هلند، با موضوع ارزیابی نقش عمل تدریس همچون عملی هنجاری در موک ها، در شماره سوم مجله «اخلاق و تربیت» در سال 2018 منتشر شد. پرسش اساسی این مقاله این بوده است که با توجه به تغییرات رخداده در نقش تدریس در موک ها، تدریس به عنوان گونه ای عمل هنجا
در اندیشه فلاسفه عصر رنسانس، طرحی وجود داشت که اگر نبود، تجدد عالم امروز ابداً
اتفاق نمی افتاد و آن طرح مبتنی بود بر اینکه: «انسان دائر مدار عالم» است . این
طرح یک تلقی بشر مدار است (نه خدا مدار). بر اساس همین طرح و فلسفه، بنیان تمدن
امروزین غرب شکل گرفت.
اما این
سوال پیش می آید که آیا فلسفه اسلامی که بنمایه های آن از فلسفه یونان برآمده نیز
بشر مدار است؟ یا نه؟ سید احمد فردید فلسوف فقید معاصر در این رابطه تعبیری جالب
دارد و آن اینکه : فلاسفه اسلا
در اندیشه فلاسفه عصر رنسانس، طرحی وجود داشت که اگر نبود، تجدد عالم امروز ابداً
اتفاق نمی افتاد و آن طرح مبتنی بود بر اینکه: «انسان دائر مدار عالم» است . این
طرح یک تلقی بشر مدار است (نه خدا مدار). بر اساس همین طرح و فلسفه، بنیان تمدن
امروزین غرب شکل گرفت.
اما این
سوال پیش می آید که آیا فلسفه اسلامی که بنمایه های آن از فلسفه یونان برآمده نیز
بشر مدار است؟ یا نه؟ سید احمد فردید فلسوف فقید معاصر در این رابطه تعبیری جالب
دارد و آن اینکه : فلاسفه اسلا
کتابی از یالوم دوباره و درباره روانپزشکی و فلسفه...بیماری که سالها روان درمانی تاثیری روی شهوت حیوانیش به روابط جنسی نداشته وحالا با فلسفه سعی در درمان خودش داره...توصیفات جالبی از گروه درمانی داره که من چیزی ازش نمیدونستم...از و نیچه گریست سخت تر بود ولی با همون جذابیت و حتی بیشتر
کتاب «فلسفه تحلیلی» که ترجمه مدخل انگلیسی Analytic philosophy (اثر اوروم استرول و کیت دانلن) از دائره المعارف بریتانیکاست توسط نشر نگاه معاصر منتشر شد.
نویسندگان در این نوشته کوتاه، نخست به چیستی فلسفه تحلیلی و پیوند آن با تجربه‌گرایی پرداخته‌اند و سپس به نقش منطق جدید در فلسفه تحلیلی.
ادامه بحث، تاریخچه فلسفه تحلیلی و کارهای جورج ادوارد مور و برتراند راسل و نظریه های اتمیسم منطقی و پوزیتیویسم منطقی و کارهای ویتگنشتاین است که به همین مناسبت بحثه
دو کتاب در زمینه تاریخ فلسفه اسلامی از سید حسین نصر تقدیم می گردد:
کتاب تاریخ فلسفه ی اسلامی نوشته سید حسین نصر با عنوان:
Islamic philosophy from its origin to the present : philosophy in the land of prophecy.
برای آگاهی از محتوای کتاب فهرست مطالب رو اضافه کردم.
ادامه مطلب
 دوستان عزیز از این به بعد قرار بر این است که فلسفه ی غرب و اصطلاحات مهم و همراه با معرفی کتابات مهم را برای شما عزیزان در دستور کار خود قرار دهم. دوستان عزیز هر جلسه در مورد یک موضوعی مطلبی نگاشته خواهد شد و درموردش کتابی هم معرفی خواهد شد امید است که شما هم با مطالعه این برنامه را همراهی کنید 
به زودی...
کتابی از یالوم دوباره و درباره روانپزشکی و فلسفه...بیماری که سالها روان درمانی تاثیری روی شهوت حیوانیش به روابط جنسی نداشته وحالا با فلسفه سعی در درمان خودش داره...توصیفات جالبی از گروه درمانی داره که من چیزی ازش نمیدونستم...از و نیچه گریست سخت تر بود ولی با همون جذابیت و حتی بیشتر
مطالب برگزیده به انتخاب فیشنگار |link|


یکی از دوستان دانش‌آموز پرسیده بود فلسفه و منطق چیست؟
منطق  شامل روش هایی هست که انسان فکر می‌کند و آگاهی کسب می‌کند.
یعنی اون آگاهی که از راه درستش به دست بیاید منطقی است.
فلسفه هم دانشی است که باید از راه منطق به دست بیاید.
به خاطر همین همانطور که ما علم صحیح و غلط داریم
فلسفه هم می‌تواند صحیح و غلط باشد.
در واقع. فلسفه‌ی هر فیلسوفی روشی است که فکر می‌کند و به سؤال‌های بشر پاسخ می‌دهد. مثلا فلسفه ملاص
امروز می پردازم به
اندیشه های ارسطو از کتاب دنیای سوفی اثر یوستن گردر و در ادامه از کتاب "ماجراهای
جاودان در فلسفه" اثری از "هنری توماس و دانالی توماس".
«یکی از بزرگترین
مخالفان نظریه مُثُل افلاطون شاگردی از آکادمی افلاطون یعنی ارسطو (384-322 پیش از
میلاد) بود. ارسطو فرزند یک پزشک اهل مقدونیه بود و وقتی افلاطون 61 ساله بود به
آکادمی وی راه یافت. اگر بخواهیم به بیانی به تفاوت اندیشه های این دو استاد بزرگ
بپردازیم باید بگوییم که افلاطون چنان غرق در ن
#امام_خمینی ره:
و الحاصل: اقلّ مراتب سعادت این است که انسان یک دوره فلسفه را بداند.
تقریرات فلسفه امام خمینی،ج۳،ص۴۷۲______________________________________
أقول:
کمال الانسانی فی الطور الالهی، کمال مطاوعت و معرفت را به همراه دارد که همان کمال سعادت انسانی است.قوله تعالی:((و ما خلقت الجنّ و الانس الا لیعبدون))؛ و عبادت(مطاوعت)فرع بر معرفت ایقانی(معرفت)است. معرفت به معنای علم حضوری به حقایق اشیاء میباشد، لذا حکمت متعالیه که در واقع ترجمه ی شهود عارف به مفهوم و
نام کتاب: دنیای سوفی
نویسنده: یوستین گردر (متولد 1952 )
ترجمه: حسن کامشاد
انتشارات نیلوفر
تعداد صفحات: 600 صفحه

متن نوشته شده در پشت کتاب:
"نویسنده این کتاب، یوستین گردر، در 1952 در نروژ به دنیا آمد. سالها در برگن فلسفه تدریس کرد و پیوسته درفکر متن فلسفی ساده ای بود که به درد شاگردان جوانش بخورد. چون متن مناسبی نیافت خود نشست و دنیای سوفی (1991) را نوشت. کتاب با استقبال غیر منتظره ای رو به رو گردید و در همان چند سال اول انتشار به بیش از سی زبان ترجمه شد و
آخرین ثبت نام دوره های مجازی کلاس های فلسفه از امروز شروع شد.
 
 
تابستان در ماه آخر خود به سر می برد و این یعنی اخرین فرصت برای مطالعه‌ی فلسفه به مثابه‌ی لذت بخش ترین گوهره‌ی وجودی جهان است.
در این دوره شما به صورت تخصصی و نوین با جدی ترین مفاهیم فلسفی پنجه در پنجه رو درو خواهید شد و از سردرگمی های روزمره‌ی خود خارج و از برخورد با پرسش های اساسی هستی و حیات و ذهن لذت می برید.
به قول سقراط زندگی بدون بحث و استدلال و فلسفه شایسته انسان نیست.
در ط
کتاب راه هایی به تفکر فلسفی نوشته فیلسوف لهستانی است که صورت نوشتاری سلسله گفتارهایی وی در یک برنامه رادیویی می باشد، موضوع اصلی این سلسله گفتارها درباره چیستی فلسفه و تفکر فلسفی قرار دارد، پس اگر به دنبال درک چیستی فلسفه و تفکر فلسفی هستید این کتاب 100 صفحه ای رو از دست ندید.
واضع مقولات عشر ارسطو بوده او مقولات را یعنی آنچه را که قابل تصور در ذهن و یا تفکر است  به ده قسم تقسیم نموده که در زیر آورده شده است.
 
 
کم و کیف وضع این له ز بعدش هم متی
همچنین باشد مضاف و فعل و بعدش انفعال
 
توضیحات مقولات عشر
ادامه
 
سلام.
من مهسا پوست فروش دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه دین دانشگاه تهران و در حال کار کردن روی پایان نامه ام هستم.این وبلاگ را برای سمت و سو دادن به نوشته هایم منتشر کردم و امیدوارم کم کم بتوانم به عنوان یک مربی فلسفه برای کودکان تجربیاتم را نیز بنویسم ولی فعلا در حد یک فعال فبکی محسوب می شوم.در هر حال این وبلاگ را به عنوان انگیزه ای برای نوشتن پایان نامه ام که در این حوزه است ساخته ام.بعدها بیشتر از خود و حال و هوایم خواهم گفت :)
پادکست جدیدی آمده‌است به نام پادکست لوگوس. لوگوس واژه‌ای یونانی به معنای اندیشه، منطق و قانون نهفته در هستی است و گاهی در جایگاه خدا به کار می‌رفت.
این پادکست با مدیریت و روایت حامد قدیری، دکترای فلسفه، به توضیح و حکایت فلسفه می‌پردازه. صدایی زیبا، زبانی ساده و محتوایی منسجم از خصوصیتات این پادکسته.
نحوهٔ روایت این پادکست به نحوی دل‌نشین و سادست که کمتر پادکست فلسفی‌ای مثل اون می‌تونه به این خوبی فلسفه رو برای عوام زیبا کنه. گرچه با
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛  دانیل ا. دامبروفسکی در کتاب «فلسفه دین افلاطونی» به ذکر برداشت‌های مختلف افلاطون‌شناسان می‌پردازد و سپس با استناد به متن آثار افلاطون نظیر تیمائوس، سوفسطایی، مهمانی، مرد سیاسی، جمهوری و غیره و نیز آرای اندیشمندان پویشی‌ای چون وایتهد، هارتس‌هورن و دیگران نظرهای این گروه از مفسران افلاطونی را تحلیل و از آن‌ها دفاع می‌کند. 
ادامه مطلب
تاریخ فلسفه -از دکارت تا لایب نیتس - جلد چهارم ، نوشتهٔ چارلز کاپلستون ، ترجمهٔ غلامرضا اعوانی  
 
غالبا گفته می شود که فلسفه ی جدید با دکارت ( ۱۵۹۶-۱۶۵۰) یا فرانسیس بیکن (۱۵۶۱-۱۶۲۶ ) در انگلستان و با دکارت در فرانسه آغاز شده است. شاید مستقیما اشکار نباشد که با چه توجیهی لفظ «جدید» به تفکر قرن هفدهم اطلاق می شود. اما اطلاق این لفظ به وضوح متضمن آن است که میان فلسفه ی قرون وسطی و دوره ی ما بعد ان شکاف و فاصله ای وجود دارد و نیز هر یک واجد خصوصیات مهم
معرفی کتاب «دنیای سوفی»






دنیای سوفی (به نروژی: Sofies verden) یک رمان فلسفی اثر یاستین گوردر
نویسنده نروژی است که چاپ اول آن در سال ۱۹۹۱ میلادی در نروژ منتشر شد. این
اثر، داستانی است که تاریخ فلسفه را به زبانی ساده تشریح می‌کند. این کتاب
تاکنون به ۵۴ زبان برگردانده شده و توجه همگان را به خود جلب کرده است.
 کتاب با روایت سوم شخص به ماجراهای «سوفی آموندسن»، دختر چهارده سالهٔ نروژی می‌پردازد که با مادرش زندگی می‌کند.
 در
ابتدای داستان،
اگر قرار است این وبلاگ شهر فرنگ  و از همه رنگ باشد، می خواهم همه رنگی به آن بزنم!
لودویگ ویتگنشتاین فیلسوف اتریشی ست که بیشتر کار او در زمینه فلسفه ی زبان و کلام است. آدم عجیب و پر ابعادی که در بسیاری از رشته ها سرک کشید تا بتواند مفاهیمی که در ذهنش می چرخید را بیان کند. اصلا حرف او بر سر این بیان کردن بود. اینکه رابطه ی ذهن و زبان و زبان و زندگی ، زبان و آدم چیست و چگونه است. هر چند بعدها زبان شناسان زیادی مانند نوام چامسکی درباره ی این موضوع تحقی
در خصوص ادیان و علوم الهی بایستی بگویم نتایجی شبیه علم دارد و حکمت و فلسفه نیز در ان نقشش پیداست اما تفاوتی که با علم و دانش دارد این است که همواره جلوتر از علم و دانش است و خبر از آینده هایی می دهد که برخی از آن آینده ها نه با علم قابل اثبات است و نه با حکمت و فلسفه.... با این حال هزاران سال است که ادیان مصرانه بر ان نظریه ها تاکید دارد و کوتاه نیامده مانند زندگی پس از مرگ و زنده شدن دوباره مردگان و حیات بعد از مرگ... یا مبحث خوردنیها که چرا بعضی خور
از انیشتین و تسلا تا ارسطو ، از سارتر تا ولادیمیر ناباکوف و از جان لنون و باب دیلن و مایکل جکسون تا بتهوون ؛ چاپلین، ناپلئون ، فریدا و ون گوگ حتی زیگموند فروید در وصف رویا پردازی جملاتی دارند.
من به یک جمله از تالکین بسنده می کنم :
یک دانه رویا قوی تر از هزار واقعیت است.
به طور کلی پراگما ( pragma  ) یک واژه یونانی به معنی کار یا کا و عمل سودمند است . پراگماتیسم یا عمل گرایی نیز فلسفه ای است که در پاسخ این پرسش که معیار حقیقی بودن یک قضیه چیست ؟ می گوید سودمندی در عمل و اصل پراگماتیسم این است که هر چیزی که در عمل شایع خوبی را بدنبال داشته باشد خوب است .
زادگاه این مکتب فلسفى، آمریکا است و اسامى دیگر آن عبارتند از: فلسفه علمى،اصالت عمل، فلسفه آلى یا وسیله ای. متفکران معروف این مکتب عبارتند از: پیرس،ویلیام جیمز و جان د
حجت‌‌الاسلام والمسلمین محمدحسن وکیلی از استادان علوم فقه، اصول و فلسفه در حوزه علمیه مشهد است.وی فعالیت‌های مختلفی در زمینه دفاع از فلسفه داشته است و کتابی در نقد مکتب تفکیک نوشته است که باعث شد به دیدار خصوصی با مقام معظم رهبری نائل شود. در گفتگوی مشروح فارس با وی، مطالب زیر بحث و بررسی شده است:
ادامه مطلب
علمی که بطور مشخص به خدا و صفات خدا می پرداز علم "الهیّات" (الاهیات) است.
الهیّات در تقسیم بندی علوم زیر مجموعه علم "حکمت" است.علم الهیات یا خداشناسی در مورد خداوند به بیان "دلیل و برهان" می پردازد.الهیات هیچ ارتباط موضوعی با علم فلسفه و حتی کلام هم ندارد.موضوع علم فلسفه "وجود و هستی شناسی" بر اساس اصل "وجود" است.علم کلام هم موضوعش "اصول اعتقادی و جهان بینی دین اسلام"است.
این مطلب را بدان خاطر گفتیم تا برخی عزیزانی که در حوزه طریقتهای معنوی اعم از ع
واضع مقولات عشر ارسطو بوده او مقولات را یعنی آنچه را که قابل تصور در ذهن و یا تفکر است  به ده قسم تقسیم نموده که در زیر آورده شده است.
 
 
کم و کیف وضع این له ز بعدش هم متی
 
 
 
 
 
همچنین باشد مضاف و فعل و بعدش انفعال
 
توضیحات مقولات عشر
ادامه
 
نیدلمن در مدت سکونت‌ش در آلمان مجذوبِ فلسفه‌ی قدرت و شیفته‌ی حزبِ 'ملی‌گرایان سوسیالیست' بود ؛ اما وقتی پیروان این فلسفه و اعضای این حزب به قدرت رسیدند و تصمیم به سوزاندنِ نیدلمن و هم‌کیشان‌ش گرفتند ، نیدلمن تصمیم گرفت ضمن تجدیدِ نظر در عقاید فلسفی‌اش موقعیتِ جغرافیایی‌اش را نیز تغییر دهد . او از یک بوته‌ی پُر شاخ و برگ به عنوانِ ابزارِ استتار خود استفاده کرد و با حرکت در امتداد جاده‌ای منتهی به مرز ، پس از دو سال توانست از خاک آلمان خ
1. «اونون سؤز و جومله دوزلتمکده عجاییب یئته‎نگی واریدی. ظاهری مسئله‌لری اؤنمسه‌مه‌دیگینه گؤره بئینی همیشه آزاد ایدی، بونا گؤره یوخسوللوق اونو آیاقدان سالمازدی. ایمکانی واریدی کی لازیمی قدر و یاخجی پالتاری اولمایا، سویوقدان تیتره‎سین و یا آجلیغین اؤلدوروجو عذابینا گیریفتار اولسون، آما یئتر کی یوخلاسین، دوشونسون و گؤیده‌کی شهاب داشلارینا* باخسین، بئنی و دوشونجه‌سی آزاد اولاردی.»
پاریس و لندن‌ده پولسوز و در-به-در - جورج اوروئل
ترجمه
همیشه
برایم سوال بود که یک کودک 4-5 ساله چگونه فلسفه می خواند و می فهمد. بسیاری ادعا
کرده اند که در کودکی فلسفه خوانده اند. اما مگر فلسفه مجموعه ای از کلمات و  مفاهیمی نیست که بشر طی تجربه تاریخی خود بر
اساس آن تجارب برساخته است؟ پس یک کودک بی تجربه زندگی، چگونه آن مفاهیم را لمس می
کند و می فهمد؟ کودکی که تاکنون عاشق نشده است، چگونه فلسفه روابط را می فهمد؟
کودکی که فقیر نشده یا فقر را نفهمیده است، در کارزار سیاسی شرکت نکرده، با همسایه
درگیر نشده
1. «اونون سؤز و جومله دوزلتمکده عجاییب یئته‎نگی واریدی. ظاهری مسئله‌لری اؤنمسه‌مه‌دیگینه گؤره بئینی همیشه آزاد ایدی، بونا گؤره یوخسوللوق اونو آیاقدان سالمازدی. ایمکانی واریدی کی لازیمی قدر و یاخجی پالتاری اولمایا، سویوقدان تیتره‎سین و یا آجلیغین اؤلدوروجو عذابینا گیریفتار اولسون، آما یئتر کی یوخلاسین، دوشونسون و گؤیده‌کی شهاب داشلارینا* باخسین، بئینی و دوشونجه‌سی آزاد اولاردی.»
پاریس و لندن‌ده پولسوز و در-به-در - جورج اوروئل
ترجم
اصولا آدم علم گرایی هستم و اگه بخوام چیزی رو بپذیرم ترجیح میدم اون موضوع پایه های علمی داشته باشه.مثلا الان بیایم به فلسفه فکر کنیم میبینیم تماما پیش فرض هایی هستن که یکسری آدم نشستن به یه موضوعی فکر کردن و ترشحات ذهنشونو گفتن و دوس داشتن که اون مطلب حقیقت میبود.در فلسفه هر کسی میتونه نظری داشته باشه و چندان نیاز به اثبات کردن نداره یا کلا قابلیت اثبات ندارن.بخاطر همینه هر کی از راه فلسفه به سبک خودش اومده و طرف مقابل رو به چالش کشیده.
اینجاس
⁉️فلسفه ی غیبت امام زمان (عج) چیست ؟! دلیل اصلی غیبت امام زمان (عج) سری است از اسرار الهی، طبق حدیث امام صادق (ع) که ما نمی توانیم آن را فعلا دریافت کنیم و ائمه هم آن را بر ما بیان نکرده اند، یک سری دلایل را ائمه گفتند ولی دلایل اصلی را گفتیم ذکر نکردند.
بعضی دلایل برای غیبت; 
ادامه مطلب
 
فلسفه را نباید خواند، نباید شنید و حتی نباید دید. فلسفه را باید درک کرد ، باید لمس کرد و لیز خوردن آن را زیر انگشتانت حس کرد. نمی توانی آن را بگیری ، نمی توانی متوقفش کنی ، تنها برای چند لحظه حسش کن.از دور نه ، از نزدیک نگاهش کن.جالب اینجاست می توان هر بی ارزشی را ارزشمند کرد تنها با فلسفه . افتادن یک برگ را ، خاموش کردن یک لامپ را ، نگاه به صف مورچه هارا و مرگ را. در فلسفه ، کافکا ، نیچه ، ویل دورانت ، آلبرکامو و بقیه همه و همه یکی می شوند و تورا بر
این نوشتار بخشی از کتاب نظام حقوق زن در اسلام نوشته استاد شهید مرتضی مطهری است.
یکی از سنن بسیار کهن در روابط خانوادگی بشری این است که مرد هنگام ازدواج برای زن «مهر» قائل می شده است؛ چیزی از مال خود به زن یا پدر زن خویش می پرداخته است و به علاوه در تمام مدت ازدواج عهده دار مخارج زن و فرزندان خویش بوده است (نفقه).
ادامه مطلب
سلام بر دوستان عزیز .قصد اطاله کلام ندارم و فقط میخواهم به سمع و نظر شما اربابان معرفت برسانم که اینجانب در حال گرد آوری اصطلاحات انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی فلسفه غرب هستم . حدود 15هزاز اصطلاح گردآوری نموده ام و با انتشارات مرکز جهت چاپ هماهنگی به عمل آمده .
 
 
از شما دوستان و اربابان معرفت که دوست دارند این کتاب سریعتر جامع طبع بپوشد خواهشمند است که اگر علاقه من هستند در این راستا کمک نمایند و به گرد آوری اصطلاحات همت گمارند حتی یک ا
همیشه از این می‌گفتم که برخلاف برخی از افراد عشقِ خاصی به رشته و شغلی ندارم. هنوزم شاید درمورد کلمه عشق، نظرم همون باشه! ولی خب الآن  بیشتر از هر وقتی می‌دونم که دلم چی می‌خواد بخونم کل عمرم: فلسفه.
FINALLY FOUND IT
البته در واقعیت روان‌شناسی می‌خونم! چون علاقه‌مندیِ شماره‌ی دوم منه و البته آینده‌ی شغلی بهتری داره نسبت به فلسفه. به هرحال دقت کنیم که یک فیلسوف آزاداندیش بدون استقلال مالی کلاس نداره :)))
دانش جدید و میان رشته‌‌ای فلسفه رسانه(
Media Philosophy) حدود ده سال است که در کشورهایی از قبیل آلمان، و
آمریکا مورد توجه محققان علوم فلسفی، اجتماعی و ارتباطات قرار گرفته است.اینکه
این دانش خود از میان رشته ‌ها و علوم دیگر به ‌طور طبیعی متولد شده و یا
به تلقیح برخی علوم با یکدیگر با انتظارات معینی به وجود آمده است، بحث
جداگانه ‌ای لازم دارد که در هر صورت، باعث مطرح شدن مسایل جدیدی در حوزه
ارتباطات و رسانه ‌های جدید شده است.جایگاه فلسفه رسانه و
شادمان بودن وضعیتی ناخودآگاه است؛ توجه بیش از اندازه به آن، دستیابی به آن را بسی دشوارتر خواهد کرد. چنان که "جان استوارت میل" گفته است: " کافی است که از خود بپرسید که آیا شادید تا دیگر شاد نباشید."شادمانی آن چیزی نیست که احتمالا شما فکر می‌کنید. این پنداری طبیعی به نظر می‌رسد که شادمانی را معادلِ لذت بدانیم؛ در حالیکه لذت گذراست و شادمانی وابسته است به چیزهایی مانند کرامت، عزت‌نفس، تعهد و مسئولیت‌پذیری. ارسطو این را دریافته بود که اظهار کرد
 
حس درونی [inner sense]
پیشینه بحث
هر یک از قواى مدرکه باطنى «حس باطن» نامیده می‌شود که در مقابل آن، حس و حواس ظاهره است.[1] ‏ریشه‌یابی تاریخی «حواس درونی» به ارسطو می‌رسد. وی در کتاب «درباره نفس» و آثاری دیگر، مباحثی را راجع به حس مشترک و خیال و حافظه و جز اینها مطرح می‌کند.[2]
هم‌چنان که  نظام مابعدالطبیعی ارسطو در دست ابن سینا رنگ و روی ویژه‌ای پیدا کرد، علم النفس وی هم در دست این فیلسوف نظم و نسق خاص سینوی یافت. از نظر ابن سینا، قوای باطنی، عبا
ششمین همایش سالانه انجمن مطق ایران، با همکاری پژوهشگاه دانش‌های بنیادی طی روزهای ۱۰ و ۱۱ بهمن در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

 
حوزه های پژوهشی این سمینار مرتبط عبارت اند از: 
 
۱. منطق ریاضی؛ ۲. منطق فلسفی؛ ۳. فلسفه ریاضیات؛ ۴. فلسفه
منطق؛ ۵. منطق قدیم؛ ۶.تاریخ منطق؛ ۷. منطق و علوم رایانه؛ ۸. منطق
کاربردی؛ ۹. منطق و روش شناسی و ۱۰. آموزش منطق.
به گزارش خبرنگار مهر،
متن زیر یادداشتی است از بنفشه افتخاری، دکتری تاریخ و فلسفه علم دانشگاه
لیون درباره نظریه اتمگرایانه در میان قدما که در ادامه از نظر می گذرد؛
آنچه که ما به عنوان اتم می شناسیم، قصۀ درازی دارد. قصۀ درازی که از
عهد باستان آغاز می شود، هنوز هم ادامه دارد.  مفهوم امروزین اتم، در قرون
اخیر پرورانده شده، ولیکن همچنان دانشمندان علم فیزیک و شیمی در حال کامل
کردن نظریات و مفاهیم مرتبط با اتم هستند. برای پرورش این مفهوم بنیادی
پاورپوینت آشنایی با فلسفه ریاضی
پاورپوینت آشنایی با فلسفه ریاضی
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد اسلاید: 192
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
فصل یک   :  ماهیت فلسفه
فصل دو    :  روش جدید ریاضی
فصل سه   :  منطق نمادی
فصل چهار  : بحرانهای تاریخی در مبانی ریاضیات
فصل پنج   :  فلسفه های ریاضی
فصل شش  :  ذوات ریاضی
فصل هفت  :  بحثی فلسفی در باب اصل موضوع انتخاب
فصل هشت :  آشنایی با اعداد اصلی
فصل نه:  رواقیون
مراجع
 
 
اهداف آموزشی درس
بررسی ماهیت فلسفه
 ارائه فلسفه
ارسطو در سال 384 قبل از میلاد به دنیا آمد و در سال 322 قبل از میلاد هم از دنیا رفت، در واقع، یک عمر 62 ساله داشته، و عمر زیادى نکرده است. در سنّ 17 سالگى وارد آکادمى افلاطون شده است، یعنى در سال 367 قبل از میلاد، و انصافاً بسیار هم به افلاطون از لحاظ عاطفى علاقه مند بود، اما از لحاظ فکرى بسیار از افلاطون دور بوده است.این یکى از موارد استثنایى در تاریخ فلسفه است که کسى با آراء ونظرات استاد خود مخالفت داشته باشد ولى عمیقاً به او علاقه مند باشد و او را دو
بسم الله الرجمن الرحیم-نظریت شخصی است نیم نگاهی
به کتاب فلسفه فرانسه درقرن بیستم- اریک میتوز- میفرماید- برداشت سنتی از فلسفه که
جهان شمول  باشد فلسفه سنتی  ومدرن ندار یک شاخه ای بنام فلسفه  -ر- غرب که فراتراز فلسفه علم وهنر است به سمت
تحلیل عقلانی که فیلسوف ان زیر بنای فرنگی وهنری که سنت مینامد میخواهد با ملاکهای
خاص عقلانی خود موردچالش ونقد وانتقاد قراردهد که اصلاحات لازم را  درانها بوجود بیاورد کهنام لنرا فلسفه غرب
نامیدند نه انکه کنجکاو
شیادان و هدایت‌کنندگان برنامهء فریب عمومی گاه برای موجّه کردن روش‌های خود دست به دامان به‌کارگیری واژگان پر‌طمطراق و تکدّی و استقراض از اصطلاحات تخصصی حوزه‌های دانش و فلسفه می‌شوند. از آن‌‌جا که در روزگار ما با وجود گردش حجم انبوه دانش و اطلاعات عمومی ، کم‌تر از گذشته می‌توان افراد را با واژگانی چون آل، بختک، یک سر و دو گوش و …. فریب داد و اقناع کرد ، واژگانی هم‌چون متافیزیک، کوانتوم، الکترومغناطیس، انرژی و … از جمله الفاظ پرکاربرد
تمام ایده ها از ایده های دیگر برمی خیزند. منطق فازی برخلاف ادعای مطبوعات عمومی، به یکباره ساخته و پرداخته و به جهان علم و مهندسی نیامده است.
نام «فازی» بیان کننده یک ایده یا خانواده ای از ایده هاست که بسیار کهنسال و دارای ریشه های متعددی است. سایه های خاکستری، مرزهای مبهم، ناحیه خاکستری، متضادهای متعادل، هم درست هم نادرست، تناقض، مستدل غیرمنطقی همگی ایده های مختلفی هستند که مبین نام «منطق فازی» هستند.
تاریخ قدیم حالت فازی به دو شاخه در منط
اخیراً یک سخنرانی خوب از آقای دکتر حسن عباسی گوش می‌کردم که درباره چگونگی شکل‌گیری و رشد درخت فلسفه بود. درختی که رنه دکارت می‌گوید ریشه‌اش متافیزیک، تنه‌اش فیزیک و شاخه‌های آن را دانش‌ها تشکیل داده‌اند و هایدگر اعتقاد دارد این درخت در زمینی به اسم وجود ریشه دارد.
زمانی تعمق دانشمندان روی ریشه‌های این درخت بود و کم‌کم به تنه‌ی آن معطوف شد، پس از آن هر کدام از اندیشمندان زیر یکی از شاخه‌های این درخت ایستادند. هنرمندان نیز به برگهای
دانلود پاورپوینت تفکر شهودی
فهرست مطالب: مقدمه: (فلسفه ریاضی) تعریف: ریاضی در تفکر شهودی پیشینه : نظراتی درباره فلاسفه ریاضی فلسفه شهودگرایان فلسفه اشراق کاربرد تفکر شهودی در آموزش ریاضی آزمایشگاه ریاضی دانشمندان نقش تمرکز حواس در یادگیری مفاهیم ریاضی آموزش ریاضی چند پیشنهاد کلی خلاقیت ریاضی در سایه بصیرت ریاضی ---------- امروزه فلسفه ریاضی یا فلسفه علم ریاضیات بعنوان یکی از شاخه های فلسفی دامنه و عمق قابل توجهی برخوردار شده است و مکاتب و د
نمی‌دانم از کی، ولی از یک زمانی غالب مطالب وبلاگ من شد نوشتن از کلاس‌هایم-فلسفه برای کودکان- و مدرسه. کم کم با همین عنوان شناخته شدم؛ فلسفه برای کودکان. مشغله‌هایم زیاد شد و نوشتنم در این حوزه کم و کم‌تر شد. مخاطب‌هایم آن نوشته‌ها را دوست داشتند. آدم‌های این زمانه گویی روایت را دوست دارند.
این پست، نوشتن‌های آن زمان و مخاطبانم را به یادم آورد. فعالیت غالب این روزهایم دو چیز است؛ پژوهشگری برای جاهای مختلف و مدیریت یک بیزینس کوچک. همان پست
• وقتی جامعه‌ی اسلامی متعهّد شده است که حیات و نظام زندگی را براساس هدایت دین اداره کند و بنابراین گذاشته است که حکمت، معرفت و هدایت الهی را بر حکمت و هدایت ناقص بشری و دیدآلوده و غیرپاکیزه‌ی بشری ترجیح دهد، هنگامی می‌تواند درست حرکت کند که هدایت و حکمت الهی و گره‌گشایی دین خدا در امور زندگی مردم به وسیله‌ی یک عدّه انسانِ وارد و عالم و بی‌غرض و بی‌طمع، روشن و آشکار شود. این، فلسفه‌ی حوزه‌های علمیه است. حوزه‌ی علمیه، اساساً برای این اس
کُنشگرایی صریح جنبش‌های توتالیتر ، و ترجیح تروریسم از سوی آنها بر انواع فعالیت‌های سیاسی دیگر ، نخبگان روشنفکر و اوباش را یکسان جذب کرده بود ؛ درست بدین خاطر که این تروریسم با آن تروریسم پیشین جوامع انقلابی ، آشکارا متفاوت بود . پیش از این ، بگونه‌ای حساب شده چنین تصور می‌شد که عملیات تروریستی تنها راه از میان برداشتن برخی از شخصیت‌های برجسته‌ای باشد که بخاطر مقام یا خط‌مشی‌های‌شان ، نماد ستمگری گشته بودند ، اما اکنون دیگر چنین برداش
سلام به روی ماه‌تون و مون.
چند وقتی بود که قصد داشتم یک عدد حلقه مطالعاتی فابریک درباره فلسفه دین تشکیل بدم که خب، مثل خیلی از تصمیمات دیگه نشد و به نظر میاد کار دشواری باشه و نشه.
و چون یکی از اهدافم از تشکیل این حلقه، مرور و تثبیت درس‌های خوانده شده بود و هست، بر این شدم که این وبلاگ رو درست کنم و مطالبم رو اینجا بارگذاری کنم. یعنی رویه اصلی به این شکله که مثلا، یک کتاب درباره معرفت‌شناسی رو دست می‌گیرم و خلاصه‌ش رو اینجا می‌ذارم و احیانا
کتاب اکران اندیشه ، نوشتهٔ پیام یزدانجو ، نشر مرکز
 
هرکس امروزه فلسفه را به عنوان پیشه بر میگزیند نخست باید توهمی را که رویکرد های فلسفه ی پیشین از آن آغاز کرده اند بزداید، این توهم را که توان اندیشه درکِ کلیتِ واقعیت را کفایت میکند. 
 
اخه چرا من اینقدر بد شانسم. هر دفعه هم باید برای من اتفاق بیفته. کتاب اکران اندیشه که از نمایشگاه کتاب خریدم چند صفحه نداره علنن مقاله ادورنو رو نذاشته توش و یهو از صفحه ۹۶ میره صفحه ۱۱۵. خیلی ناراحتم دلم میخو
راجع به تکنولوژی، سه دیدگاه فلسفی وجود دارد:
1. خنثی بودن علم و تکنولوژی: 
این دیدگاه منسوب به ارسطو است.
طبق این دیدگاه، تکنولوژی امری خنثی است و هرکسی با هر هدفی می‌تواند از آن استفاده کند.

2.  دیدگاه ذات‌گرایانه:
این دیدگاه به هایدگر منسوب است.
طبق این دیدگاه، تکونولوژی دارای ذاتی است که باعث می‌شود که کارکردهای آن، به سمت خاصی هدایت شود.
هادیگر، تکنولوژی امروزین غرب را دارای ذات بدی می‌دانست.
3. دیدگاه اقتضاگرایانه:
طبق این دیدگاه، تکنو
ظفر
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
1025
پاسخ
پارسینه در تکمیل مطلب شما، این مطلب جالبه، لطفا نشر دهید:
حضرت معظّم له [یعنی علامۀ ظباطبایی] بیان فرمودند که: برادر من در تبریز شاگردى داشت که به او درس فلسفه مى‏گفت، و آن شاگرد إحضار ارواح مى‏نمود و برادر من توسّط آن شاگرد با بسیارى از ارواح تماس پیدا میکرد.
اجمال مطلب آنکه: آن شاگرد قبل از آنکه با برادر من ربطى داشته باشد میل کرده بود فلسفه بخواند، و براى این منظور روح أرسطو را احضار نموده و از او تقاضاى تدریس ک
من بازم شروع کردم این دفعه با جدیت بیشتر. خب فکر کنم از این آدماییم که هر روز صبح که شروع میشه یه روز جدیده برام و روز که تموم میشه پایانشه. برنامه ام رو یه خورده جا به جا کردم. ورزش رو از روزای زوج آوردم روزای فرد. اینطوری دو روزم در هفته پره و میتونم بعدش کارای سبک ترمو تو خونه انجام بدم و پنج روزم خالی برای کتابخونه رفتن و کار کردن. سخت کار کردن. وقتی هدف داری نباید وقتو تلف کنی باید فقط انجامش بدی و امیدوار باشی که حتما اتفاق میفته. مهارو که دی
کتاب فلسفه قاره­ ای در اصل شرح و بسط دو اندیشه کلیدی عصر حاضر یعنی فلسفه
تحلیلی و فلسفه قاره­ ای (یا پدیدارشناسی) است. کتاب با قرار دادن این دو اندیشه در
مقابل هم، قصد معرفی آنها را دارد و خود نویسنده با نمایش این تقابل درصدد نشان
دادن این نکته هست که، این دو اندیشه در اصل در تقابل هم نیستند و این نگاه دو
سویه در اندیشه فلسفی عصر حاضر به یکی از مشکلات اساسی اندیشمندان عصر حاضر بدل
شده است و هر اندیشمندی نیاز دارد که نگاه پدیدارشناسی و نگاه تحلی
و این را هم
پرسید که چه کسی بهتر از دیگران مسائل دیوید هیوم را پاسخ داد؟ یعنی پرسش‌هایی که
به صورت اشکال و شبهه به‌جا ماندند از سوی چه کسانی جواب‌های موفقی گرفتند؟
عرض می‌کنم
که هیچ‌کس؛ زیرا هیوم، از نظر خودش، اصلا مسئله و اشکال و شبهه‌ای مطرح نکرده بود
که برای آن دنبال پاسخ باشد. آن‌چه فیلسوفان بعدی از هیوم فهمیدند با مقصود خود او
اختلاف فاحشی داشت. هیوم شکاکیت خود را مسئله‌ نمی‌دانست و آن را پرسش‌هایی به‌شمار
نمی‌آورد که باید پاسخ د
ماجرای آقای الفظاهرشون با هم تفاوت زیادی نداره،مردانی که کنار زمین می ایستند و هرس میخورند. اما وقتی تو مغزشون میری هیچ شباهتی با هم ندارند .آقای الف وقتی یکی از تیم های لیگ به بن بست میخوره حواسش هست که تلفن همراهش روشن و در دسترس باشه .چون میدونه مدیر باشگاه به زودی باهاش تماس میگیره و بهش پیشنهاد مربیگری میده.
آقای الف فیلم بازیهای قبلی را میبینه،نقاط ضعف بازیکنان را پیدا میکنه و تمرین هاش را بر اساس اون نقاط ضعف طراحی میکنه.آقای الف یک آچ
 
هرگز خود را با سوئیس و آلمان مقایسه نکنید زمانی که فلسفه را دور ریخته اید.
در میان مطالب مسخره،تهی و سرگرم کننده ی مجازی زمانی هم به اندیشیدن برای فکرتان اختصاص دهید.
در عصری داریم زندگی میکنیم که تمام شبکه های مجازی به دلیل ماهیت خنده دار،بذله و شوخیشون طرفداران بی شماری دارند و کانال هایی که شمارا با مفاهیم جدید و جدی آشنا می کند درحاشیه قرار گرفته اند،در شرایطی که این کانال های فلسفی هستند که می توانند چهارچوب فکری شمارا به سوی آزادی خو
مفهوم لغوی عدالت
عدالت یعنی دادگری کردن. جرجانی می گوید: عدالت در لغت استقامت باشد و در شریعت عبارت از استقامت بر طریق حق است یا اجتناب از آنچه محذور است در دین . عدل به معنی داد، مقابل ستم و بیداد، امری بین افراط و تفریط است. عدالت و مساوات از ارزش هایی هستند که کلیه کردارهای فردی و اجتماعی و مادی و معنوی آن را شامل می شود و هرشخص با وجدان خواهان آن ها. عدالت یعنی قراردادن هر چیز درجای خود (حدادنیا، شهیدی، هاشمی، 1392، ص 167).
برای عدالت معانی فراوا
#هوچقدر فرق است بین نگاه ظاهری به دین با نگاه باطنی به دین؛ این موجب قبض و بی حالی انسان میشود و آن موجب بسط و نشاط...این نگاه، بعثت حضرت رسول را به هدف احکام نجس و پاکی و رسیدن به حور و قصور بهشتی می داند، و آن نگاه هدف از بعثت را "لقاءالله" و "تبدیل فلسفه یونانی به عرفان شهودی" میداند. این کجا و آن کجا...به مناسبت بعثت مبارک حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله، دو عبارت کمتر شنیده شده و عمیق و شیرین از حضرت امام خمینی را تقدیم دوستان عزیز میکنیم:« م
جناب ارسطو در کتاب "اخلاق
نیکوماخسی"، که گویا برای پسرش تقریر کرده است، از تنوع و مراتب گوناگون "عشق"
سخن می گوید: اروس یا عشق رمانتیک، لودوس یا عشق سرخوشانه، مانیا یا عشق مجنونانه،
پراگما عشقی که دیرپای است، فیلاتیا عشق به خویشتن، اِستورگه عشق خانوادگی، فیلیا
یا عشق عمیق و از این قرار می رسد به "آگاپه" یا کاریتاس که عشق الهی را
گویند. عشقی که بسامد آن بعد از حُبِ ایزدتعالی نیک نگریستن به همنوعان و دوست
داشتن دیگر آدمیان است به منزله ی مخلوقات
بدترین ساعت‌های
روز بهترین زمان برای رفتن به کتاب‌فروشی است؛ مثلا ساعت 14 و 53 دقیقه. علت این
تقارن خلوت بودن کتاب‌فروشی است. خلوت بودن هم به این دلیل مهم است که غالبا کتاب‌فروشی‌ها،
نسبت به تعداد کتاب‌های‌شان، کوچک هستند و فضای حرکت میان قفسه‌ها تنگ است. به
جاده دوطرفه یک بانده می‌مانند. اگر طرف مقابل از جنس موافق نباشد که دیگر هیچ. به
دلایل فرنگی و فرهنگی باید با چنان مهارتی مماس و موازی او رد شویم که حتی یک
مولکلول از دو طرف به هم نخورن
اونقدر جامعه شناسی و مخصوصا جامعه ی یازدهم رو دوست دارم که حس میکنم حتی قابلیت اینو دارم تو دانشگاه هم جامعه بخونم:| ولی با توجه به اینکه کله ام بوی قرمه سبزی می ده دور حقوق و جامعه و حتی تاریخ رو یه خط بزرگ قرمز کشیدم:)) 
.
همچنین حاضرم واسه فلسفه منطق بمیرم! خدایا چرا اینقدر من دیوونه ی منطقم:)) واقعا دوسش دارم، تنها درسیه که حتی خسته بودنی هم یاد میگیرم و تنها درسیه که آرزو میکنم هیچوقت فراموش نکنمش:)) و همچنین اگه از از دست دادن عقلم نمی ترسیدم
امروز می خواهم
مجدداً از کتاب دنیای سوفی استفاده کنم و یک سرگذشتی از سقراط را ارائه کنم:

« فلاسفه اولیه یونان
گاه فیلسوفان طبیعی خوانده می شوند چون بیش از هر چیز در فکر جهان طبیعی و
رویدادهای طبیعی بودند. فیلسوفان طبیعی نخستین گام را در راه استدلال علمی
برداشتند و پیشتاز آنچه که بعدها علم نامیده شد بودند, آنها در جستجوی قوانین
ناپیدای طبیعت بودند و می خواستند بدون توسل به اساطیرکهن بفهمند پیرامون آنها چه
می گذرد یعنی می خواستند با مطالعه خ
برای خرید این کتاب و بازدید از دیگر کتاب های رمان ما روی کتاب رمان زبان اصلی کلیک کنید.
کتاب رمان فلسفی  Sophie's World
فلسفه را از کجا آغاز کنیم؟یکی از پرسش‌های مرسوم که اساتید فلسفه یا نویسندگان با آن مواجه می‌شوند این است که فلسفه را از کجا آغاز کنیم؟ اول چه کتابی را بخوانیم و با کدام سیر مطالعاتی؟ عمدتا دو نوع جواب به این پرسش‌ها وجود دارد. پیشنهاد برخی از اساتید، شروع مطالعه فلسفه از کتب ساده‌تر و جذاب‌تر مانند «دنیای سوفی» است. اما موضوع ا
من متوجه زیبایی‌های جهان نمی‌شوم. احتمالا دلیل اصلی‌اش آن باشد که زیادی تا کنه واقعیت‌های وجودی زندگی پیش می‌روم. من از این دست دوستداران فلسفه هم نیستم که در باب چگونگی حرکت جهان فلسفه ببافم و یا پیرو نظریات قدما شوم. مساله‌ی من، جهان، و زندگی بسیار بنیادی‌تر از آن است که بتوانم روی قله‌های زمثبت‌اندیشی و زیبا نگریستن به جهان و وقایع بایستم. مساله‌ی من مواجهه و کنار آمدن با انسان فانی و تنها است. مرگ و تنهایی دو مساله‌ی مهم و همیشگی م
دکتر عادل مقدایان[1]
حسین اکبری کتابی[2]
چکیده
عرفان که هسته درونی هر دین هست، خبر از مرگ جاودانگی به صاحبان دین دارد. این غیرممکن است که مرگ را عیناً تجربه کنیم و بازهم دل‌ودماغی داشته باشیم در حضور مرگ همچون کودکی ترسویی نباشیم. این مرگ چیست و ترس از مرگ از کجا برمی‌خیزد؟ در آیین بودییسم و رسیدن به جاودانگی کارِ بسیار ساده­ی است. برای آن­که جاودانه شویم باید دستور اصلی آموزه­های آیین بودییسم را رعایت کنیم. این پژوهش به ما می­گوید که مرگ شبی
لودویگ فوئرباخ و ایدئولوژی آلمانی، کارل مارکس، فردریش انگلس، گئورگی پلخانف، ترجمه پرویز بابایی، نشر چشمه، 1397، صفحه 16 و 17
«ارزش راستین و خصلت انقلابی فلسفه هگلی درست در همین جاست که یکبار برای همیشه ضربه مرگباری بر نهایی بودن تمامی فرآورده های اندیشه و کنش انسانی وارد آورد. حقیقت، که شناخت آن کار فلسفه است، در نزد هگل دیگر مجموعه ای از گفته های جزمی تام و تمام نبود که همین که کشف شدند، صرفا باید آنها را از حفظ کرد. حقیقت اکنون در فرایند خود ش
مأخذ وحدت وجود در کلام دکتر سعید نفیسی
آیا مأخذ وحدت وجود از اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام هست یا بدعتی بوده که از غیرمسلمانان وارد مکتب تصوف و فلاسفه شده؟
سعید نفیسی، تصوف‌پژوه و استاد تاریخ و ادبیات در مورد مأخذ و سرچشمه وحدت وجود می‌نویسد:
فلسفه وحدت وجود در ایران و هند مأخوذ از فلسفه هندی «پتنجالی» است که تعبیر آن این است که «رنگ آب رنگ ظرف آنست».
سرچشمه تصوف در ایران، تألیف سعید نفیسی، صفحه ۲۲۲، چاپ کتابفروشی فروغی
قضاوت با شما !!!
به سختی دارم کار میکنم اصلا دستم به کار کردن نمیره با این که در ظاهر همه چی خیلی خوبه و یروزه آفتابی رو نشون میده ولی من حسم نمیاد که کتاب بخونم. از بعد از پست قبلی اصلا کرخت شدمو بی حس. مثلا میخواستم کتابمو کلیشو بخونم زود تر فردا تموم بشه. خسته شدم اینقدر طول کشید. ولی از همون بعد از ظهر دست بهش نزدم. رو علم اخلاق ارسطو موندم. کتاب بدی نیستا خیلی مفصل توضیح داده ولی باید سریع خوندش الان ده روز فکر کنم بیشتره روشم. که خب البته کتاب کم حجمیم نیست.
دانلود کتاب دنیای سوفی
نویسنده: یوستین گردرفرمت کتاب: PDFتعداد صفحات: 600زبان: فارسیمترجم: حسن کامشادسال انتشار: 1384حجم فایل: 4.9 مگابایت

شرح خلاصه ای از متن فایل
کتاب صوتی دنیای سوفی اثر یوستین گردر رمانی است که تاریخ فلسفه را با داستانی گیرا روایت می کند. گردر که سالها معلم فلسفه بود و همواره دنبال کتابی بود تا فلسفه را به زبانی ساده و شیوا به جوانان بیاموزد، خود دست به کار شد و دنیای سوفی را نوشت. یوستین گردر با نوشتن این کتاب شهرتی جهانی بدست آ
سلام
در این ترم، برای دانشجویان کارشناسی ارشد سیاستگذاری علم وفناوری، ویژگی های کلاس فلسفه فناوری بدینصورت است:
از جلسۀ بعد، منبع درسی (که در بخش کتابخانه وبلاگ در دسترس است و ترجمۀ آن نیز در بازار موجود است) کتاب زیر خواهد بود: 
Vermaas, P., Kroes, P., Franssen, M., van de Poel, I., Houkes, W. (2011). A Philosophy of Technology: From Technical Artefacts to Sociotechnical Systems. Morgan & Claypool Publisher.
حضور و غیاب: اختیاری (با نمره تشویقی)
آزمون پایانی: Take Home شفاهی
ارائه مقاله: اختیاری (نمره تشویقی به شرط رعایت ت
سلام
در این ترم، برای دانشجویان کارشناسی ارشد سیاستگذاری علم وفناوری، ویژگی های کلاس فلسفه فناوری بدینصورت است:
از جلسۀ بعد، منبع درسی (که در بخش e-Library وبلاگ در دسترس است و ترجمۀ آن نیز در بازار موجود است) کتاب زیر خواهد بود: 
Vermaas, P., Kroes, P., Franssen, M., van de Poel, I., Houkes, W. (2011). A Philosophy of Technology: From Technical Artefacts to Sociotechnical Systems. Morgan & Claypool Publisher.
حضور و غیاب: اختیاری (با نمره تشویقی)آزمون پایانی: Take Home شفاهی
ارائه مقاله: اختیاری (نمره تشویقی به شرط رعایت تمام ا
باسمه تعالىآیا میدانید خداوند متعال در بعضى نعمتها شفا قرار داده استمثل عسل که فلسفه ى شفابخش بودنش صلواتهایى است که زنبور عسل مىفرستدیا برخى آیات قرآن کریم مثلا دست بر موضع درد بگذارید و آیه ى هشتاد و دو از سوره ى مبارکه ى اسراء را بخوانید
سلام
در این ترم، برای دانشجویان کارشناسی ارشد سیاستگذاری علم وفناوری، ویژگی های کلاس فلسفه فناوری بدینصورت است:
از جلسۀ بعد، منبع درسی (که در بخش e-Library وبلاگ در دسترس است و ترجمۀ آن نیز در بازار موجود است) کتاب زیر خواهد بود: 
Vermaas, P., Kroes, P., Franssen, M., van de Poel, I., Houkes, W. (2011). A Philosophy of Technology: From Technical Artefacts to Sociotechnical Systems. Morgan & Claypool Publisher.
حضور و غیاب: اختیاری (با نمره تشویقی)آزمون پایانی: Take Home شفاهی
ارائه مقاله: اختیاری (نمره تشویقی به شرط رعایت تمام ا
مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع عدالت سازمانی مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع عدالت سازمانی




دسته بندی
روانشناسی و علوم تربیتی

فرمت فایل
docx

حجم فایل
47 کیلو بایت

تعداد صفحات فایل
30

مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع عدالت سازمانی
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغ
امروز ساعت هشت این طورا مها اومد بیدارم کردو با هم صبحونه خوردیم. اولش نمیدونستم چیکارم. اصلا همین که کتاب بعدیمو انتخاب نمیکنم میره رو مخم تا ساعت ده یازده درگیر بودم برم کتاب بخرم یا نه :/ احرش تنبلیمو گذاشتم کنارو رفتم. سه تا کتاب خریدم از شانسم مولی جانمان همشو داشت.  حالا چیا خریدم :
اولیش کتاب بدایة الحکمة اثر علامه سید محمد حسین طباطبائی ، ترجمهٔ دکتر علی شیروانی نشر دارالفکر 
دومی کتاب تاریخ فلسفه جلد یکم که درمورد یونان و رم هست نوشت

تبلیغات

محل تبلیغات شما
موسسه خیریه سگال

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Crystal دست نویس های دو عدد منツ مهاجرت به کانادا با دارالترجمه ایران کانادا طراحی سایت شرکتی TXT دختران باحال صورتی دانلود رایگان محصولات یونیتی ذهنیات یک فارغ‌التحصیل...! معرفی کتاب جدید قاصدک خدا